Het kiezen van het juiste lettertype is enorm belangrijk. Een lettertype ondersteunt de boodschap die je aan de lezer wil brengen op 2 manieren. Enerzijds is een vlot leesbaar lettertype nodig om de inhoud van je site goed te laten binnendringen bij de surfer. Anderzijds accentueert het gekozen lettertype wie het doelpubliek van je site is.
Voor een ruim doelpubliek, kies je altijd schreefloze letters. Dit mogen algemeen gekende schreefloze lettertypes zijn zoals Arial of Verdana, maar dankzij Google Fonts is er een veel groter aanbod aan schreefloze webfonts waarmee je dus nog meer het verschil kan maken.
Op een site gebruik je niet meer dan 2 verschillende lettertypes. Voor de meerderheid van de teksten kies je een vlot leesbaar schreefloos lettertype. Enkel voor de titels kan je overwegen een iets kunstiger lettertype te kiezen, eventueel zelfs een lettertype met schreven of een lettertype dat handgeschreven lijkt. Dit wordt vaak gedaan op sites waar luxegoederen worden aangeboden.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Sequi quod quibusdam doloremque vel quis illum architecto minima molestias illo ex tempora exercitationem veritatis veniam ratione accusantium, harum expedita libero nostrum.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Sequi quod quibusdam doloremque vel quis illum architecto minima molestias illo ex tempora exercitationem veritatis veniam ratione accusantium, harum expedita libero nostrum.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Sequi quod quibusdam doloremque vel quis illum architecto minima molestias illo ex tempora exercitationem veritatis veniam ratione accusantium, harum expedita libero nostrum.
Het juiste kleurenschema kiezen is noodzakelijk om de 'call to action' van de website te ondersteunen. Een website voor het ruime publiek moet neutrale kleuren krijgen, eerder saai, maar voor iedereen wereldwijd - ongeacht herkomst, taal of cultuur - aanvaardbaar.
Wie wil benadrukken dat alles op de site goedkoop is, kiest voor accenten in knalrood, knalgeel en/of knalblauw. Deze kleuren prikkelen ons brein en motiveren tot impulsaankopen.
Wie tijdloze elegantie wil beklemtonen en (oudere, rijkere) klanten wil overtuigen om te kiezen voor luxeproducten met een hoger prijskaartje, gaat best gebruik maken van subtiele grijstinten.
Wie vooral een jong publiek wil aanspreken, moet aansluiting vinden bij de leefwereld van dat publiek. Voor kinderen mag het heel kleurig zijn, voor tieners (en hipsters) nog wel eens een negatief ontwerp met zwarte achtergrond.
Kleuren kiezen is een kunst op zich, je moet leren welke kleuren bij elkaar passen. 1 gouden tip: kleuren die samen voorkomen in de natuur, passen altijd bij elkaar. Daarom worden er vaak kleurenschema's gemaakt op basis van een foto. De klant ziet dankzij de foto meteen welke sfeer de kleuren oproepen. Je hebt hier geen speciale software of camera voor nodig. Adobe helpt je gratis via color.adobe.com.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Sequi quod quibusdam doloremque vel quis illum architecto minima molestias illo ex tempora exercitationem veritatis veniam ratione accusantium, harum expedita libero nostrum.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Sequi quod quibusdam doloremque vel quis illum architecto minima molestias illo ex tempora exercitationem veritatis veniam ratione accusantium, harum expedita libero nostrum.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Sequi quod quibusdam doloremque vel quis illum architecto minima molestias illo ex tempora exercitationem veritatis veniam ratione accusantium, harum expedita libero nostrum.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Sequi quod quibusdam doloremque vel quis illum architecto minima molestias illo ex tempora exercitationem veritatis veniam ratione accusantium, harum expedita libero nostrum.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Sequi quod quibusdam doloremque vel quis illum architecto minima molestias illo ex tempora exercitationem veritatis veniam ratione accusantium, harum expedita libero nostrum.